I modern christmas home

 
I slutet på förra veckan fylldes högtalarna med julmusik och lådan med texten "julsaker" åkte upp ur källaren. För äntligen var det dags att pynta hemmet inför ännu en julsäsong! Min jullåda innehåller zero rött, är verkligen inte min grej, har inga problem med röda klänningar men just röd inredning kommer aldrig komma in i mitt hem. Sen kan jag absolut tycka att det är fint hemma hos andra, beror helt på vilken stil man har på sin heminredning. 
 
Minns när jag var liten då älskade jag rött, tomtar och guld. Jag fyllde mitt föräldrahem med krimskrams i form av tomtar, julgranar, ljusspel, tomtegardiner, spets- och virkade dukar och allt jag någonsin skapat under min dagis- och skolgång. Vi till och med tejpade fönsterrutorna rödrutiga, ha ha! Kommer heller aldrig glömma min runda julbelysning som jag fått av min pappa. Den fick alltid hänga på en av mina väggar i mitt rum, där blinkade den rött, grönt och vit. Jag har förändrats en del sedan dess med andra ord. Vad har ni för roliga julminnen? 
 
Nu går min jul i svart, silver, vitt och grått, har en liten guldfärgad adventsljusstake, men just den ljusstacken kopplar jag till julen under min barndomstid, det är den som får mig i julstämning. Just när vi tänder det första adventsljuset, då kryper julkänslan in i kroppen. Ovan ser ni lite av julpyntet i vårt hem, längtar tills vi ska köpa julgran, fast tills dess njuter jag av min absolut favoritjulblomma, julrosen. 
 
En adventskalender hänger också i vardagsrummet som jag nämnde igår. Jag och sambon har haft som tradition i 3 år att ge varandra adventspresent, så i år har vi givetvis inkluderat vår dotter i den. Jättemysig tradition, man känner sig som ett litet barn igen när man får öppna en present varje advent. Julen är inte bara för barnen, jag menar vilken vuxen gillar inte presenter?
 
Adventskalendern gör ni jättelätt, allt man behöver är en kedja (finns på Clas Ohlson) och snöre, sen är det bara att låta fantasin flöda gällande pappersinslagning och hur man markera siffran, jag använder pepparkakor som jag spritsat med glasyr i form av siffror. 
 
Puss på er!♡
 
 
DIY - Homestyling - Vardagsrumsinspiration - grayinterior - inredningsinspiration