Ultimata picknickkakan, syrlig och söt

Idag strålar solen och bjuder på värme, därför delar jag med mig av ett recept på den perfekta picknickkakan. En somrig sockerkaka toppad med säsongens härligheter, fantastiskt god och lätt att göra!
 
Du behöver: 2 ägg, 2 1/2 dl strösocker, 100 g smör, 4 dl mjöl, 2 tsk bakpulver, 1 tsk vaniljsocker, 1 tsk kardemumma, 1 dl mjölk, rabarber, jordgubbar, hallon och vitchoklad. 
 
Gör så här: Börja med att smälta smöret, vispa sedan ägg och socker poröst. Blanda mjöl, bakpulver, kardemumma och vaniljsocker, sikta sedan de torra ingredienserna i äggsmeten och blanda ihop med en slickepott. Tillsätt sedan mjölken och den avsvalna smöret och rör om. Häll smeten i en form som antingen är smörad eller innehållande ett bakplåtspapper. Där efter hackar du bären (volymen är upp till dig) och häller överst på kakan, tryck ner bären en bit. Grädda sedan mitt i ugnen på 200 grader i ca 40 min, kakans gräddtid beror på formens storlek, så jag rekommenderar att kolla av den lite då och då. Ta ut kakan och låt den svalna lite innan du hyvlar den vita chokladen över. Nu är det bara att lägga ner kakan i picknickkorgen och bege sig ut i solen. Kakan skivar du upp precis som du vill! Satsen är beräknad till 4-6 personer.
 
Bjuder du på kakan hemma så rekommenderar jag att göra en rårörd vaniljsås till eller en skopa vaniljglass är inte helt fel heller
bakverk - byZahla - mypic