Så klarar du ditt (nyårs)löfte!

Varje år står vi där vid tolvslaget och skålar in det nya året, ännu ett år vi sett fram emot. För ett nytt år innebär nya möjligheter, ett nytt försök att uppfylla det som vi inte klarat av det föregående året. En slags andra chans. För det är just under det nya året som vi kommer lyckas med våra löften, det har vi i alla fall intalat oss själva. Vi har storslagna drömmar som vi planerar att förverkliga, vi lovar viktnedgång, ekonomisk framgång, hälsosamare livstil, större muskler, etcetera. Ibland lyckas vi men allt för ofta misslyckas vi, nu kanske du tycker att jag sitter här och är pessimistisk, inte alls, det är så livet ser ut, ibland lyckas vi, ibland inte. Men vill vi inte hellre lyckas mer än vad vi misslyckas med våra löften? 
 
Kanske sitter du där nu och nickar instämande, kanske hade du ett löfte om bättre kost eller smalare midja, ett löfte du redan brutit då pizzan eller gårdagens godisrester ligger och jäser fint i magen? Hur kommer det sig att vi så ofta misslyckas med våra nyårslöften och vad är det som gör att vi lyckas med andra? Efter lång tid av spekulering har jag kommit fram till tre anledningar;
 
Till största del misslyckas vi innan vi ens har hunnit börja, hur kan man misslyckas innan man börjat?
Det har med inställningen att göra, är man inte mentalt inställd på att göra en förändring i sitt liv, kommer denna förändring aldrig att ske, så är det bara. Det är alltså inte optimalt att höfta ett löfte på nyår eller ta samma gamla uttjatade löfte som du brutit mot varje år. Du måste ha tänkt igenom ditt löfte och förstått innebörden och varför du gör det. Min ståndpunkt är att rätt inställningen är något av det viktigaste för att ha någon chans överhuvudtaget att lyckas med sitt löfte.
 
Vem gör du det för? Dig själv? Bra, då har du stor chans att lyckas. Om det istället är för någon annan än dig själv som du lovar något för, är chansen relativt liten att lyckas. För hur övertalar man sina hjärnspöken när det är som tuffast? Hur övertalar man sig själv att klara av utmaningar om man inte själv tror på det man lovar? För det kan man indirekt säga att man inte gör, tror på det man gör, annars hade man gjort det för sig själv, inte sant?  
 
Själva löftet, är det samma gamla misslycklade löfte som du kört tidigare år? Välj då inte exakt det löftet, utan omformulera det istället till ett tydligare och bättre löfte. Till exempel, om du tidigare haft 'i år ska jag träna regelbundet'. Byt ut löftet till 'i år ska jag hitta ett träningsformat som passar mig', låter som ett rätt hållbart löfte va?
 
Så kortfattat är det inställningen, vem du gör det för och själva löftet som avgör chanserna om att lyckas eller inte. I alla fall enligt mig och mina erfarenheter. 
 
Jag anser det vara bättre att ge ett nyårslöfte som är lätt att hålla än att ha komplexa löften som är öppna och förvirrande, dessa är utan tvekan dömda för misslyckande. Vi vill ju lyckas inte sant? För ju oftare du lyckas med dina löften desto lättare blir det att lyckas nästa gång. Det i och med att vi blir helt enkelt lyckliga av framgång och olyckliga av misslyckande, inga konstigheter. Man kan säga att framgången ökar ens självförtoendet och i sin tur ökar chanserna för att lyckas med kommande löfte. Medan om du misslyckas med löftet blir det tvärtom, och det vill vi ju inte. 
 
Mitt bästa framgångsrika nyårslöfte genom tiderna är 'inte äta godis på 365 dagar'. Det löftet kom jag på efter en rad med misslyckade löften om diverse kroppsfixeringar och mer hälsomedvetna val. Jag var helt enkelt trött på att misslyckas och hotade mig själv med att om jag inte klarade av att hålla det här då skulle det blir svårt att klara av något här i livet. Jag jobbade helt enkelt med iställningen till löftet, för det är just den som räddar en när hjärnspökena kommer fram. Redan genom att byta ut mina gamla klassiska löften ökade mina chanser att lyckas och med desutom rätt inställning kunde jag nästan känna segern. Sen gjorde jag det för mig själv, då jag utmanade mig och min tro på mig själv. Det var mycket som stod på spel, det var inte lätt, det ska gudarna veta.
 
Något som de flesta råkar ut för är andras negativa åsikter, som både kan upplevas som fallgropar och upplyftande, som i mitt fall, jag upplevde det som peppande. De flesta ansåg sig själva aldrig kunna klara av ett sådant löfte och att jag antagligen skulle misslyckas. En del förstod sig inte alls på mitt löfte, utan ansåg det onödigt, för vi var ju trots allt vuxna människor, vad de nu menade med det? Men som sagt var dessa åsikter peppande för mig, för om jag klarade av detta löfte innebar det ju att jag var lite bättre än dom...
 
Med detta löfte kom så mycket mer än att sluta äta godis, jag började tro på mig själv igen, efter ett tag blev jag mer hälsosam i min vardag, faktiskt utan att jag ens tänkte på det. Jag började göra omedvetna val, val till det bättre, jag åt hälosammare och började desutom efter några månader att träna. Resultatet? 1 år senare stod jag flera kilo lättare, starkare i kroppen, fräsch och frisk hy, piggare, glad mage men framför allt mentalt starkare, det kändes som att jag skulle kunna ta mig an vad som helst. Vilket är en helt fantastisk upplevelse som jag önskar er alla få uppleva någon gång.
 
Om det nu är så att du sitter där och läser detta och ångar ditt löfte för det var kanske just ett löfte ur den mindre lyckosamma kategorin, ändra det, det är aldrig försent. Bättre att lyckas än att misslyckas, inte sant? Du kommer tacka dig själv 1 år senare. Ett år senare behöver ju faktiskt inte vara från Januari till Januari, låt oss istället kalla det årslöfte!
 
Jag och mannen ska faktiskt ha ett gemensamt löfte i år, en favorit i repris (för mitt fall) 'inget godis på 365 dagar'! Om jag är pepp, det kan ni ge er fanken på! (Fråga mig om några dagar så ser vi hur pepp jag är då, ha ha). 
 
Om ni har några löften, vad har ni valt och hur känns det inför det kommande månader med detta löfte? 
 
Med det sagt hoppas jag ni haft ett fantastisk nyår och önskar er alla lycka till med era löften! Till er som inte avgett ett löfte, peppa de som har och var inte taskig eller frågvisa, show some respect! 
2018 - Belive in you - nyårslöfte