Hur får man fungerande sovrutiner?

Är nog en fråga som många föräldrar ställer sig och ständigt söker svar på. Svaret är tyvärr inte så enkel som man kunde önska, för det finns inget exakt svar på detta. Utan det är något som varje familj tillsammans måste utforska och upptäcka själv, vad som passar just dem. Något som vi själv har börjat inse nu efter en långtid utav försk till att hitta fungerande sovrutiner. Det varierar också från ålder, ibland går det jättebra och ibland mindre bra. Detta handla främst om utvecklingstegen hos barnet och om dagen bestått utav många nya intryck som påverkat barnets sömn och trygghet. 
 
Men visst finns det tips och tricks samt metoder att testa. 
Nedan har jag samlat tips och metoder som experter inom ämnet förespråkar. Men jag tänkte också dela med mig om vilken metod jag testat och vad jag tyckte om dessa.
 
Om vi börjar med tipsen från experterna lät det följande:  

▸ Många experter enades om att rutiner var bland det viktigaste för att ett barn skulle komma ner i varv. Vad innebär rutin då? Framförallt handlar det om att barnet ska gå och lägger sig samma tid varje dag, då deras kroppen per atumatik börjar känna sig trött vid denna tidpunkt och börjar då helt enkelt varva ner. Barnet förstår då att det snart är dags att gå och lägga sig.

Men det var också viktigt att ha en upprepande rutin varje dag, alltså att man gör samma sak varje dag, en slags godnattritual. Detta kunde exempelvis vara ett varmt avkopplande bad, läsning, sång, massage, mys i soffan etc. 

▸ Att dra ner ljudvolymen och sänka belysningen skulle också vara ett effektivt tips. Detta innebar att teven stängdes av ca 1 timme innan läggdags man också att man skulle pratar med en lägre ton, detta då barnet förstod att det snart var dags att sova och att det var dags att varva ner. Det är helt enkelt viktigt att barnet får en lugn och avkopplande stund innan sängdags för att det ska kunna stressa ner och faktiskt vilja sova. 

▸ Om barnet är så pass litet att de sover i spjällsäng löd tipset att ha spjällsängen nära, till och med intill föräldrarnas säng. Barnet kan då enkelt få hudkontakt och se föräldrarna vilket gör barnet lugnt.

▸ En mörk och sval sovplats är också viktigt, detta för att barnet inte ska kunna distraheras av något i ljuset. Dock vill visa barn ha lite belysning, då rekomenderade experterna ett blått ljus som påminner om månljuset. 

▸ Ett annat tips är att barnet vaknar på samma ställe som det somnat på, då barn oftast vaknar på natten för att "kolla läget". Små barn blir då rädd när de upptäcker att de inte är på samma ställe som de somnade. 

▸ Ett sista tips som jag själv tror är boven i många fall är att barnet inte ska sova för länge på dagen och inte heller för sent. Detta kan vara svårt att ha koll på om barnet går på förskolan, men mitt tips är att fråga förskolan hur länge barnet sovit varje dag. Du kan på så sätt upptäcka vilka dagar barnet har svårare att sova och då komma fram till vilken längd som är bäst för ditt barn att sova under dagen. Detta meddelar du sedan förskolan och förklarar varför, så de också är med på noterna.

Om vi då ska ta och titta på några metoder,  jag har tittat på tre olika och testat två utav dem. De jag har tittat på är 5- minuters metoden, tassmetoden och stanna-kvar-sättet. Om vi börjar med dem jag testat;

5 minuters metoden

En omskriven metod, som både förespråkas som en positiv och negativ metod. Metoden går ut på att du lägger ditt barn i sin säng, säger godnatt och lämnar sedan rummet. Barnet kommer troligen bli ledset, men du ska nu vänta 5 minuter innan du går in igen (självklart om barnet blir väldigt ledsen får man gå in). Man ska dock inte ta upp barnet när man går in utan lägga ner barnet igen om den ställt sig upp och vyssja, för att sedan gå ut igen. Detta upprepas tills att barnet sover. Prova några dagar, innan du ger upp. 

Metoden ska göra att barnet får en trygg inställning till sin egen säng och förstå att föräldrarna kommer tillbaks och finns i närheten. Självklart är detta inte en metod som passar alla och man kan givetvis anpassa den efter sina preferenser. 

Hur fungerade denna metod för oss?

Den fungerade förvånanvärts bra, visst Liv var väldigt ledsen till en början, men efter 10-15 minuter lugnade hon ner sig. Jag väntade dock inte 5 minuter mellan varje gång utan jag anpassade mig lite efter hur ledsen hon var. Jag använde också en musikmobil som jag drog i varje gång jag gick in i rummet, tyckte att Liv slappnade av lite av musiken. Det tog ca 30 minuter tills att hon somnade. Den natten sov hon faktiskt hela natten i sin egna säng, vilket hon inte gjort på månder. 

Tassmetoden 

Vidare till nästa metod, tassmetoden, en metod inspirerad av djurriket. Djur lägger nämligen sin tass på sina ungar när de ska lugna dem. Det man då gör är att man lägger sin hand stadigt på barnets kropp, tillexempel mage, rygg eller sida, lite beroende på hur barnet sover. Det är dock viktigt att du lyfter bort handen innan barnet somnat, så att det somnar själv. Om barnet blir ledset smek barnet över mage, skuldror, rygg eller rumpa. Men återigen ta bort handen innan barnet somnat. Upprepa detta tills att barnet somnat.

Samma som 5 minuters metoden ska man inte ta upp barnet från sängen, om barnet dock blir väldigt ledset kan man göra det, men för att sedan återgå till metoden igen efter att barnet lugnat ner sig. 

Hur fungerade denna metod för oss?

Jag gjorde faktiskt som så att jag blandade denna metod tillsammans med 5 minuters metoden, vilket jag tror är varför vi fick ett så bra resultat. 

Stanna-kvar-sättet

Nu till den sista metoden, ”Stanna-kvar-sättet”, en metod som utgår från tanken att barnet ska vänjer sig vid att somna i sin egna säng genom att du bit för bit flyttar dig från barnets säng. Denna metod kommer antagligen ta minst en vecka innan du kommer kunna gå ut ur rummet, men ha tålamod.

Det man gör är att lägg barnet vaket, men sömnigt, i dess säng. Säg godnatt och sätt dig på en stol intill barnets säng. Sitt där tills barnet somnat. Om barnet protesterar kan du smeka det lite eller vyssja lugnande, men börja inte prata. Ta inte heller upp barnet ur sängen. Sitt intill sängen ett par kvällar i rad. Flytta sedan stolen en bit bort, men så att barnet fortfarande kan se dig. Om barnet gråter lugnar du det med din röst. 

Öka avståndet lite för varje kväll. Ha inte för bråttom, låt det ta sin tid. Behöver du flytta stolen närmare igen, gör det. Ni är i mål när du kan gå ut ur rummet och ditt barn somnar på egen hand.

Hur ser jag på denna metod?

Jag provade denna lite lätt i tisdags, istället för att lämna rummet när Liv lagt sig ner så satte jag mig i vår säng som är placerad bredvid hennes. Där i mellan använde jag också tassmetoden för att lugna henne och återigen sätta mig i sängen. Denna metod funkade fram till 22, där efter vaknade Liv och vill inte somna om igen. Det slutade faktiskt med att vi tröttnade och tog upp henne i vår säng. Liv sov nära in till mig den natten och jag kände att hon var orolig och drömde mycket. Kan vara så att det inte funkade för att det var andra dagen på dagis efter en långtids ledighet. Helt enkelt nya intryck och vanor som hon ska vänja sig vid igen. Men sen provade jag den inte fullt ut och endast under en dag.

Tror denna metod kan vara väldigt effektiv om man har lite äldre barn som envisas om att sova i föräldrarnas säng. Ett sätt att få dem att vänja sig av detta helt enkelt. 

Det var allt jag hade om ämnet sovrutiner, om ni uppskatade inlägg eller om det kom till hjälp för er, skriv gärna det i en kommentar nedan.

Bebis - Familj - Inredning - Småbarnsförälder - Sovrutiner - sovrumsinspiration