Kampen mot sötsug, hjärnspöken och trångsynta

Helg på ingång, vilket vi ser fram emot varje vecka, då kan vi äntligen hitta på saker hela familjen. Fint väder har också utlovats, äntligen kan man faktiskt gå ut och njuta av vädret. 
 
Läste en artikel i veckan om en bok som även en vän till mig rekommenderat tidigare, Food pharmacy. Efter att läst artikeln blev jag väldigt nyfiken och gick rakvägen ner i affären för att köpa den (inte jättelikt mig att göra, speciellt inte när det kommer till böcker). Vad tyckte jag då om boken? Om vi säger så här, kan inte sluta läsa...(detta tack vare Babblara på repeat, vad hade man som småbarnsförälder gjort utan dem?) Haha
 
Boken är en riktig ögonöppnare, ångest framkallande men ändå väldigt peppande. Första tanken var "oh shit, vad har jag ätit /inte ätit under mina snart 27 år!" Men kort därefter blir man påmind av boken att det är aldrig försent att förbättra sig. Jag gillar verkligen att boken har en väldigt förstående approach, att idéen om att leva slaviskt efter rekommendationer inte riktigt går ihop med verkligheten som består av hjärnspöken, sötsug och barn som inte vill äta det som serveras. Men om man byter ut lite i taget och känner den positiva förändringen och vänjer kroppen, så en dag (förhoppningsvis) står man där och äter hälsosamt även en lördagkväll och de flesta andra dagar för den delen. 
 
Kort och gott handlar boken alltså om hur man håller sig frisk genom att äta mat som är bra för tarmfloran, och hur den dåliga maten påverkar oss och vår framtid (och vår arvsmassa!). Boken lyfter några råvaror och varför dessa är bra för oss (tarmen) samt recept på dessa och andra nyttiga råvaror. Boken är inte en bantningsbok/dietbok utan en bok som berättar hur vi håller oss friska och hur vi undviker inflammationer, man kommer troligtvis krympa i omfånget, dock inte det viktigaste. Utan att man kommer må väldigt mycket bättre i kroppen och få ett bättre humöret, men framförallt motverka sjukdommar.
 
Jag ska i alla fall börja ändra mina vanor, som mamma vill jag också att mitt barn ska få de bästa förutsättningar i  livet och då innebär det också vad hon erbjuds för mat av oss. Det är något man läser och hör från många föräldrar idag, att de vill erbjuda sitt barn bra mat och undvika framförallt socker. Lättare sagt än gjort, det är inte bara barnet som ska övertalas utan också samhället. 'Klart hon ska ha lite lördagsgodis till kvällsmyset, det är ju bara elakt att säga nej till'. Nej det är det inte. 'Det är ju kalas klart hon ska dricka läsk och äta tårta'. Nej det är inte självklar.  För det första, det är MITT barn inte ditt, säger jag nej ska jag inte behöva förklara mig, det ska räcka. Sen för det andra allt socker som jag ger mitt barn skadar henne, så varför ska jag ge henne det? 
 
Självklart måste jag också leva som jag lär, det är dock lite mer komplicerat för mig då jag ätit skit i över 20 år och slås mot sötsug och hjärnspöken, jag har inte från börjat fått lära mig att "godsaker" äter man bara vid mycket speciella tillfällen. Ingen pik mot mina föräldrar de gjort ju bara som alla andra gjorde då och visste inte bättre. Men idag vet man bättre, så då har jag som förälder plikt att lära mitt barn vad som är bra att äta och inte äta. 
Jag måste vara en förebild för min dotter. Då kan jag inte säga 'nej du får inte äta godis' och sen stoppa huvudet fullt av lösgodis framför henne. Nej det är som att lära sina barn att man inte får gå över övergångsstället när det är rött och sen gå över när det är rött". Förvirrande. 
 
Ja detta är ett känsligt ämne, mat och barn. Det finns många ursäkter varför man inte äter hälsosamt, äckligt, tidsbrist, dyrt är några. De nämnda ursäkterna är just ursäkter (som jag också använder ibland) och felaktiga. Oftast handlar det om hjärnspöken som gör att man ger upp, inte ens vill prova eller orkar prova. Jag ska i alla fall ta mig i kragen och försöka ändra mina kostvanor.
 
Livs kostvanor ska och kommer alltid vara bra, det är en sak jag är säker på. Jag (Vi) ska stå på oss när det kommer till godis, kakor och läsk. Jag vill också påpeka att jag tycker att det är helt okej att man äter tillexempel kaka på speciella tillfällen (dop, födelsedag etc) och då en väldigt liten bit. Men godis och läsk är något jag aldrig kommer introducera för Liv. Men sen får vi inte glömma att det faktiskt finns nyttiga men oerhört goda substitut till kakor och godis, så att ha en hälsosam/ näringsrik kaka/tårta på kalas är ju att föredra och något jag kommer ha. Det behöver inte vara tråkigt eller smaklöst att vara hälsosam. Så föräldrar stå på er och glöm inte att det inte bara är era barn som behöver förändra sin kost utan också ni.
 
Ni som fortfarande är tveksamma och muttrar surt efter att läst detta inlägg, testa, kött och snabbmat är inte allt, jag lovar. En liten förändring är bättre än ingen förändring, tänk så. Vad har du/ni att förlora? Du kan ju må bättre, få en ny och bättre syn på mat och till och med förändra din omgivnings syn på mat. Fast om du nu verkligen trivs med att äta mat som gör dig svullen, gasig, trött, sjuk och småtjock varje dag så don't mind me. 
Ellie

Vill inte låta dryg men jag tror du tar dig vatten över huvudet med din dotters kostvanor. Själv är jag mamma till två och vi äter varierad och bra mat. I ett par år har vi linas matkasse vilket verkligen underlättar vår vardag och hjälper oss att äta bättre och nyttigare. Innan åt vi bra också men nu har vi bättre förutsättningar för att få mer variation på vår mat, just tack vare linas matkasse. Så detta är väl vad jag vill kalla en liten förändring för oss.


Svar: Det är ju bra att ni har nyttiga och varierande hälsovanor. Alla hittar vi våra sätt och alla har vi våra olika begränsningar. Jag personligen anser mig inte tagit vatten över huvudet, och det är väl ändå det viktigaste ;) Man måste bara våga tro att man kan och vara bestämd kring sin sak. Sen om man kan peppa sin omgivning med att äta näringsrikt så är det ju super bra och trevligt, alla behöver vi lite pepp ibland, inte sant?
Alexsandra Haller

A M

Riktigt bra inlägg!

Svar: Tack ! :D
Alexsandra Haller

Anonym

Jag håller verkligen med dig ang socker och småbarn!!
Min dotter smakade aldrig godis förrän hon var 3 år.
Jag bor inte i Sverige, så att undvika smågodis är mycket lättare här, än vad det är "hemma". Men när jag var i Sverige de gångerna när hon var liten sa mina föräldrar också att jag var elaks om inte lät henne äta. Hur är det elakt att vara snäll mot deras kroppar, och unna dem en hälosam framtid..?
Jag mikrar heller aldrig något till henne, utan värmer allt på spisen. Välling också. Det tyckte mina vänner med barn i samma ålder var löjligt.
Idag är hon 5 år och hon har aldrig druckit läsk.. hon äter "bara" EN bit choklad på lördagar. Ihop med mig. (Fast jag äter lite mer i smyg haha) :)

Svar: Det är verkligen en korkad kommentar när man är 'elak' för att man inte vill ge sina/sitt barn godis eller liknande, det är väl upp till mig och inte dem. Godis är ju verkligen skadligt för kroppen, finns inga som helst hälsofördelar med det. Så varför är det elakt? För att "alla" andra äter det. Det är också en intressant respons, men det spelar väl ingen roll? Det resonemanget funkade inte när man var liten att "alla andra fick/gjorde eller hade något" som jag ville ha eller göra, så varför skulle det vara passande i detta sammanhang? Det låter som att ni har en sund och fungerande inställning till mat och sötsaker :)
Alexsandra Haller

Anonym

Gav inte mitt barn sötsaker när han var liten, han hade inte behovet och var lika nöjd med frukt. Det var absolut inte synd om honom om han inte fick glass osv. Nu är han större och har fått smaka det mesta. Inte för att det är synd om honom annars utan att jag vill lära honom äta sunt och inte undvika något och säga det är farligt. Anser att det är ok att vid rätt tillfälle och i lagom mängd ge sötsaker till barn. Lagom är bäst.

Anonym

Min son fick inte några sötsaker innan han var typ två år, han var lika nöjd med en frukt och det var inte synd om honom. Nu när han är äldre har han smakat det mesta, inte för att det är synd om honom men eftersom jag vill lära honom äta sunt och inte undvika något och tyckaa att det är farligt. Lagom mängd vid rätt tillfälle är bäst enligt mig.

Svar: Absolut, vi har alla våra sätt :) Så länge man ger näringsrik mat varje dag så att tarmarna kan hantera de dåliga bakterierna som kommer med exempelvis sockerrik mat, så skadar ju inte lite kalastårta :)
Alexsandra Haller

Tess

Jag är väl rätt "ovanlig". Har aldrig gillat godis. Inte ens när jag var barn. Tyvärr ärvde inte mitt barn den "genen"...hehe... Men vi kör på lördagsgodis och kalas bara och han tjatar aldrig om godis eller sötsaker. Han har aldrig något "sötsug". Var och en ska få göra som de vill tycker jag, utan tjat från utomstående. Det var otroligt mycket tjat om att "han måste få äta godis" redan från att mitt barn var 1 år gammal. Han smakade inte en enda godissak, inte ens kakor, innan han var över 2 år gammal. Tänk om alla bara kunde få göra som de vill och känner utan dessa påtryckningar och tjat. Jag gav inte med mig, det gör jag typ aldrig när folk tjatar för jag blir helt obstinat då, men det var tråkigt med de konflikter som blev pga folk som lade sig i. Kör ert race!

Svar: Ja det är tråkigt det där med att människor inte kan acceptera andras beslut kring barn. Speciellt när det är sunda sådana. Man kan ju undra varför de inte istället kommenterar det hela på ett positivt sätt. Helt rätt man ska vara bestämde men inte alltid så lätt det där när man inte alltid känner för att dra igång en diskussion. Det ska vi göra! :)
Alexsandra Haller

gingiberi.blogg.se

Jag gillar också boken, riktigt bra! Vi är också noga med vad vi ger barnen, 3 år och 1 år gamla, att äta. Varför ge barn godis, läsk etc när de inte ens vet vad det är liksom. Barnen är helnöjda när de får frukt som banan och kiwi. Vid festliga tillfällen lagar vi raw food tårta, sött och gott men inte inflammatoriskt. Jag växte själv upp med den värsta sortens mat och hann knappt bli vuxen innan jag fick diagnosen ms. Efter att jag lade om kosten för några år sedan så är jag symtomfri. Så ja, alla bör ta hand om sina tarmar 😊

Svar: Kul att höra, håller med dig helt. Man kan inte sakna något man inte fått smaka. Är man uppväxt på frukt och annat naturligt som "godis" så blir det ju godis för dem. Det är snarre folk som inte är vana med detta som inte kan tänka på det sättet, det blir obegripligt för dem. Men allt handlar om att bryta en dålig vana. Vinna över sötsuget helt enkelt, alla kan om man bara bestämmer sig. Vad skönt att du mår bättre, jag har IBS och har också ändrat kosten för att må bättre och har fått så bra resultat.
Alexsandra Haller

Amanda Jona [FOTOGRAF]

Verkligen så bra och viktigt inlägg! Borde kanske också ta och läsa den där boken :)

Svar: Tack! Javisst det är ett viktigt ämne som måste uppmärksammas mer och pratas om. Detta krävs för att få förändring för kommande generationer, man är inte bov om man inte vill att sina barn ska äta onyttigt socker som man oftast blir framställd som idag.
Alexsandra Haller

Ellie

Det låter jättebra att peppa sin omgivning att äta bättre och mer näringsrikt. Det var snarare det om att du aldrig ska introducera varken läsk eller godis till din dotter som jag reagerade på. Det tycker jag inte riktigt är samma sak som att uppmuntra till bättre och nyttigare mat.

Svar: Det är något jag står för och tror på, jag kommer inte introducera detta för henne och jag kommer förklara detta för henne väldigt pedagogiskt, problemet ligger hos de som inte respekterar vårt val och ger henne detta trots att vi sagt nej. Därför jag vill lyfta detta ämne i ett inlägg för att människor ska försöka förstå oss (och andra som tycker likadant) och att respektera vårt beslut. :)
Alexsandra Haller

Ellie

Det låter jättebra! Alla är vi olika, personligen tror jag inte på förbud men jag önskar dig lycka till.