Det sitter i detaljerna

Här hemma håller vi på för fullt med att göra vårt hem till just ett hem. Det ekar inte här längre, vilket betyder att vi är på god väg! Jag började med en vit bas och tillförde allteftersom gråtoner till att sedan applicera färgen svart. Älskar svarta detaljer!
 
Detaljer som stilleben, kuddar, mattor, växter och andra textiler är sånt som gör att ett hem känns ombonat. Så där är vi just nu, eventuellt några möbelinköp att göra men det åter kommer vi till i vår. 
Jag tror skarpt på att man ska bo in sig lite i sitt hem innan man börjar inreda mycket, det vill säga att inte köpa på sig för mycket eller att borra för många hål på direkten, utan att man istället känner efter hur man vill ha det och vad som passar för just detta boendet. Det är viktigt att känna efter vem jag/vi är som bor här? Alltså hur ska jag/vi applicera detta i vår bostad? Behöver man inspiration är tidningar, Pinterest m.m bra att ta hjälp av, då får du möjlighet att känna på olika stilar, möblering och få hjälp med att hitta den där känslan man eftersträvar med sitt hem. Men gör det till ditt/ert hem, alltså kopiera inte IKEA katalogen eller Pinterest bilden. 
 
Att fundera på innan man börjar är färgtonerna man vill att hemmet ska gå i, vilka material man föredrar och vilka växter man vill ha i sitt hem. Detta gör inredningen mycket enklare.
Jag tillexempel bestämde mig för kalla toner i färgerna vitt, grått, svart och silver. Material blev ull, linne, bomull, marmor, metall, ask, glas och sten. Växter valde jag också kalla färger och blomlösa, eucalyptus, kaktus och fikon.
 
Jag följer inte trender, jag köper bara sånt jag tycker är fint och struntar fullkomligt om det var 'so last year'... haha
Så ett råd jag tycker alla borde ha med sig i sitt inredande, skit i vad folk tycker! Gillar du/ni det ja det är det enda som spelar någon roll. 
 
Tavlor är en mycket bra inredningsdetalj för att göra ett hem personligt, det säger mycket om personen/personerna som bor där. Det är så vi ska personalisera vårt hem, fast vi tänkte inte köpa färdiga utan istället fotografera själv! Ser så fram emot det, ska bli så kul! Att måla eller skapa egna tavlor digitalt är också ett sätt att göra egna tavlor på.
 
Tänkte också ge ett tips på hur man kan förändra ett rum/lägenhet som man bott en längre tid i men saknar inspiration till det.
Börja med att tömma rummet på allt, som när man flyttar in i en ny lägenhet. Att börja om från början är ett bra sätt att få inspiration och inte störras av de gamla möblerna och prylarna. Gör ett Pinterestkonto och samla på dig bilder med hur du vill ha det. Det behöver inte kosta skjortan, lite ny färg, nya textilier och stilleben är kanske allt som behövs. En gammal möbel kan få en ny färg, soffan nytt överdrag osv. Men det du/ni inte vill ha längre, släng eller sälj det.  Det var lite kort om vårt hem och hur jag tänker kring det här med att inreda. 
 
Summering av att inreda ett hem:
✎ Detaljer gör hemmet ombonat
✎ Bo in dig lite innan hemmet inreds fullt ut
✎ Fundera på "vad vill jag ha för stil och känsla på hemmet"?
✎ Bestäm vilka färger, material och växter du ska använda dig av samt vilken ton det ska gå i, alltså varmt eller kallt. 
✎ Strunta i vad andra tycker, det är du som bor där!
✎ Egna tavlor gör hemmet personligt
✎ För att börja om från ruta ett töm rummet, skapa en Pinterest och fräscha upp/gör om gamla möbler
 
Bilden ovan visar två av mina favorit kuddar här hemma
Inredning