En viktig påminnelse inför Lucia

Imorgon är det den 13e december, en dag som många barn längtat till och enligt mig en av decembers mysigaste dagar. I år är dagen lite extra speciell för oss, då vår dotter för första gången ska få uppleva ett luciatåg. Tillsammans med sina förskolekamrater ska hon iklädd en tomtedräkt sprida glädje och julstämning till alla i hennes närvaro. Sedan början av december har de övat på julsånger inför den stundande dagen, det är så mysigt när man träder in på förskolan och möts av dessa härlig barn som sjunger julsånger på sitt egna sätt.
 
Kostymen köpte vi ganska tidigt då jag vet att dessa försvinner snabbt, och jag måste erkänna att jag fick lite extra julkänsla när jag hängde in den i hennes garderob. En dag fick hon syn på dräkten i garderoben och utbrast ett härligt och högt glädjerop, givitvis ville hon genast prova den (hon satte sig bestämt i garderobben och pekade på tomtedräkten och sa där, där). Ville ju egentligen spara den till Luciadagen men min dotter vann och fick prova den och när den väl var på ville hon inte ta av den.
 
Precis så ska det vara för alla barn, de ska känna glädje inför en mysig dag tillsammans med kamrater och familj, och lika mycket kärlek och glädje som barnen sprider ska de få tillbaks. Vi får inte heller glömma att barnens val av kostym inte spelar någon roll oavsett kön, ingen ska uttrycka någon form av negativitet eller åsikt om kostymvalet. För mig är det en självklarhet, men tyvärr inte för alla. 
 
Som ni säkert förstår vid det här laget så har jag en specifik händelse i åtanke, en händelse som ägde rum 2016, bara 1 år sedan. Där en pojke iklädd en Luciadräkt bombades på sociala medier med vidriga och hatiska kommentarer från vuxna människor, om just kostymval och dessutom hans hudfärg. Åsikter som inte hör hemma hos någon individ, speciellt inte hos en vuxen människa. Att människor har mage att skriva så vidriga kommentarer om ett barn gör mig illamående och fruktansvärt arg. En fråga jag ställer mig varje gång jag läser/hör dessa typer avåsikter är, hur har de fått dessa? För det är ju där problemet ligger och hur stoppar vi människor från att få dessa åsikter?
 
Jag tar därför upp detta i år igen för att vi måste påminna oss själva om att detta inte får ske igen, aldrig ska ett barn hängas ut på detta sätt. Det är därför viktigt att också påminna samhället och sin omgivning om att dessa människor som utövar mobbning måste tillrättavisas. Vi måste få dem att förstå att det de gör är fruktansvärt fel, en självklarhet tycker de flesta men inte för dessa (mindre begåvade) människorna, tyvärr. Vi måste istället överrösta dessa människor med kärlek och samtidigt ifrågasätta dem! Så var snälla mot varanda och sprid extra kärlek imorgon
 
Skrivit ett inlägg tidigare om vuxna som mobbar, läs det gärna, då det också har ett viktigt budskap. 
 
Kärlek♡, Alexsandra 
Lucia - mobbning - vuxenmobbning