1års kalas och tårtrecept

Här har ni anledningen till några dagars frånvaro, nämligen 1års kalas! Som vanligt tar den där överambitiösa sidan över och allt ska vara "perfekt", fler som känner igen sig? Tyvärr tar man sig lite vatten över huvudet och fixar med det sista minuter innan gästerna kommer! Haha när ska man lära sig? 
Men för en gångs skull knäppte jag några bilder! Det är framsteg när det gäller mig, då jag annars springer omkring och fixar med allt möjligt och pratar med gästerna, men denna gången haffade jag tag i kameran också! 
 
Vi hade öppethus i några timmar och då bjöd vi på scones, bullar och tårta, allt hemmagjort. 
Blev väldigt nöjd med morotstårtan, blev (typ) som jag tänkt mig, alla dekorerna hade jag pysslat med i veckan. 
Morotskakan är väldigt lättgjord och passa till alla tillfällen, har faktiskt också gjort en rulltårtsvariant av receptet. Så med det sagt här kommer receptet med morotskakan! (Jag gjorde två satser och skapade en tårta av det). 
 
Morotskaka
Ingredienser morotskaka, 3 ägg, 3dl strösocker, 3 dl vetemjöl, 1 tsk vaniljpulver, 3 tsk bakpulver, 1 1/2 tsk kanel, 1 tsk kardemumma, 1/2 tsk malen ingefära, 1 nypa salt, 1 1/2 dl solrosolja och 4 1/2 dl rårivna morötter.
 
Beskrivning: 
Sätt ugnen på 150 grader. Vispa strösocker vitt och fluffigt. Blanda alla torra ingredienserna och vänd ner dessa i äggsmeten. Tillsätt oljan och morötterna, blanda samman. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant 24cm i diametern. Grädda i ugnen i ca 55min- 1 1/2 timme (beror på formens storlek. Prova med sticka så vet du när den är klar, den ska inte vara kladdig! 
 
Ingredienser frosting, 60 g mjukt smör, 4 dl florsocker, 1 tsk vaniljsocker, skal av 1 lime, 100 g philadelphiaost. 
 
Beskrivning: 
Vispa alla ingredienserna krämigt och bre sedan på morotskakan. 
Barnkalas - DIY - Kalasinspiration - Morotskaka - Recept
Mikaela

Så mysigt det ser ut :D