Vuxenmobbare på sociala medier

1995 frågade min mamma mig vad jag ville vara i Luciatåget, ”tomte!”, utbrast jag glatt. Så när Luciadagen kom stod jag där och sjöng för full hals i min tomteutstyrsel. 5 år gammal och lycklig. Det var aldrig någon tveksamhet från mina föräldrar över att jag ville klä ut mig till tomte. Ingen i min omgivning hade några synpunkter eller tyckte det var konstigt att jag klätt ut mig till tomte.

Varje år frågade mamma mig vad jag ville klä ut mig till och varje år var jag olika, stackars mamma fick sitta och sy halva natten bara för att jag skulle få klä ut mig till vad jag vill. Mamma stöttade mig alltid i mitt beslut och tillsammans funderade vi på hur kostymen skulle se ut.

Detta var 1995, 21 år senare loggar jag in på Facebook och ser en vacker bild, en mörkhyad pojke iklädd Luciakläder. Jag ler och tänker tillbaks på mig själv som liten, att få klä ut sig till vad man vill. Men efter att ha kollat igenom kommentarsfältet och reaktionerna på bilden gjorde det ont i hela mig. Vuxna människor som kränker och skriver elaka, rasistiska och dumma kommentarer. Det var inte bara likes och hjärtan, utan arga och ogillande reaktioner. 

Kommentarerna är så korkade att man mår illa. De är dubbelmoral så det visslar om det. ”Pojken kommer bli mobbad i flera år i skolan för han är utklädd till Lucia, dumma Åhlens hur kan ni kränka ett barn så här”. Något i den stilen såg jag ett flertal kommentera, jag vet att det finns korkade människor men skämtar ni? 2016 borde vi ha kommit rätt mycket längre än detta, att tycka det är konstigt att ett barn har en Lucia utstyrsel, hur kan människor fortfarande ha dessa stenåldersåsikter? 

Ni säger att pojken kommer bli mobbad av andra barn, men vad gör ni med era kommentarer då?? Ni mobbar ett stackars litet barn för att han har en Luciadräkt på sig! Det är precis vad ni gör! Det är människor som själv har barn som sitter och skriver dessa elaka kommentarer. Att ni inte skäms, tänk om det var era barn som folk skrev vidriga kommentarer om!

Jag hör rätt ofta ”barn kan vara rätt elaka mot varandra”. Möjligt, men var har de fått detta ifrån tror ni? Barn gör sånt som de blir lärda till och självklart tänker någon nu ”men hallå vem lär sina barn att vara elaka?”. Precis som allt annat, de ser och hör. Barn är också ute på sociala medier och ser vad som skrivs, de ser den pågående mobbningen via olika social medier och tror att det är harmlöst och okej att skriva på det sättet. De ser allt elakt ni skrivit om ett barn om att inte få vara vad/vem man vill, utan att det finns regler. Det är det som formar barns elakhet och framtida fördomar, vuxna som mobbar.

Till er som mobbade detta stakars barn, kom ner på jorden och kom in i 2016. Man får vara vem man vill så länge man inte skadar andra. Barn klär ut sig till alla möjliga karaktärer under lek, för att det är roligt att pröva på att vara någon annan för en stund, ni kanske skulle prova att klä ut er till en snäll person, vem vet ni kanske tycker om det.

vuxenmobbning