Be sure to taste your words before you spit them out.

Förra veckan delade jag med mig av citatet " Woman should empower each other instead of being hateful and envious one another". Det där citatet fastnade verkligen och jag har inte kunnat sluta tänka på det sedan dess. Varför jag tar upp citatet igen är för att jag förundras över hur många människor det är som har så otoligt svårt för att glädjas utav andra människors lycka och framgång. Går det bättre för en annan person än dem själva så är responsen, "hell no!". Av egen erfaranhet måste jag tyvärr säga att tjejer dominerar i denna kategori, vilket är otroligt tråkigt, som citatet säger, vi ska stärka varandra inte trycka ner varandra.
Dessa elaka kommentarer som folk väljer att slänga fritt med bär på ett dolt budskap nämligen "Jag är avundsjuk på dig/henne så jag måste säga något elakt om personen för att det inte ska upptäckas". Till exempel, istället för att skriva "Vilka snygga läppar du har!" skriver de "Shit vilka onaturligt stora läppar du har, de måste vara fake!". Det är just sånt här jag blir så fruktansvärt iriterrad över, att mötas av detta dagligen när man scrollar igenom de olika sociala medieflödena som Instagram, facebook och bloggar. Det är bara så otroligt onödigt att skriva en sådan kommentar, det är inte jobbigt att skriva något snällt istället, jag lovar.
Samma sak gäller när det kommer till andras framgång, när det går bra för någon annan än dem själv ska folk oftast spekulerar kring detta och påpeka att hen nog inte har eller inte har jobbat speciellt hårt för att nå dit. Då tänker jag "Ursäkta och hur vet du det?" Med ett sådant påstående måsta man vara kring denna person dag som natt för att kunna vräka ur sig något sådant. Var vill jag komma med detta?
 
Jo jag undrar ofta vad det är som gör att vi inte kan lyfta upp varandra mer, vara generösa med positiva kommentarer och feedback, trycka lite oftare på gillaknappen och glädjas över andras framgång och lycka? Kan vi inte göra mer av det istället? Istället för att hata på alla, för att de klippt frisyren du tänkt klippa fast hunnit göra det innan dig, vunnit på triss, har en karriär du drömmer om eller har köpt en dyr ny väska. Kan vi inte istället bara glädjas utav det eller tänka det kan även hända mig. Det tar inte bara energi att vara avundsjuk och hatisk det är otroligt oattraktivt också, det påverkar mer dig negativt än personen du hatar på. Så tänk på det nästa gång du funderar på att skriva eller säga något sårande, inte hur det påverkar personen utan hur det faktiskt påverkar dig. Börja älska och sluta hata och du får ett nytt snyggt utseende på köpet (blink). 
 
Jag vill avsluta denna text med att säga att jag hejar på att vi ska sprider lite mer positiv feedback till varandra här i världen. Om du tänker något positvit eller snällt om en person, en text eller vad det kan vara, säg eller skriv det till personen, det finns ingen som inte skulle bli glad eller tacksam för det. Om du skulle pusha eller motivera en person till något, till exempel att motivera någon att våga söka det där jobbet de länge suktat efter, vilket de gör och faktiskt lyckas få jobbet, skulle inte du vara bra stolt över personen och dig själv som faktiskt varit en hjälpande hand i processen? Kanske kan även det pusha dig till att uppnå dina egna drömmar? Jag är säker på att genom en positiv omgivning och inställning kommer man långt i livet och kan nå många drömmar. Sen får vi inte glömma karma, något jag också starkt tror på, gör något bra och få något bra tillbaks. 
 
"Throw kindness around like confetti".