Hummusfyllda quesadillas

Äntligen ledighet, halleluja! Nu har jag tid att ägna mig åt såndant jag älskar, till exempel har jag de två senaste dagarna sysslat lite med ett DIY-projekt som äntligen är klart, en liten bit av det skymtar till på en av bildern. Men mer om det kommer i ett annat blogginlägg. Jag tänkte istället dela med mig av ett somrigt och smarrigt recept, som funkar lika bra som lunch som till middag. 
 
Hummusfyllda quesadillas.
 
Du behöver; ett paket (380 gram) kikärter, en vitlöksklyfta, 1/2 röd chili, 1/2 tsk spiskummin, 1-2 msk pressad citronjuice, 3 msk olivolja, 1 msk tahini (sesampaste), salt, peppar, koriander, 1 st paprika och tortillabröd.
 
Gör så här: Finhacka vitlöken och chilin, blanda ner i en bunke eller matberedare tillsammans med kikärterna, tillsätt sedan spiskummin, citronjucie, olivolja och tahini, mixa detta med en stavmixer eller i matberedaren. När du fått en jämn smet tillsätt salt, peppar och koriander efter smak. Skiva papikan i skivor och värm bröden på ena sidan i en stekpanna, bre därefter hummusen på brödet, lägg på några skivor paprika på hummusen, vik ihop och lägg tillbaks på stekjärnet, värm quesadillan tills brödet får färg på båda sidorna. Servera med en enkel sallad och lite vitlöksås med en skvätt citron i, mums! 
Home made - byZahla - mypic
skrivdivan.se

Quesadillas är det godaste jag vet alla dar i veckan!! Dock när jag gör själv har jag svårt att få till det med bröden, de blir alltid så hårda och fnasiga... whats the secret?

Svar: Ja verkligen fantastiskt gott på sommaren :). Jag värmer alltid brödet i stekpannan på ena sidan bara precis så det blir varmt sen lägger jag på innehållet på den delen jag precis värmt, trycker ihop och värmer de sedan på de andra sidorna. Kan vara att du har för hög temperatur, jag värmde mina på 3-4 nivån. Samt om man gör de i ugnen är det också lätt att de blir hårda.
Alexsandra Haller

Gina

Låter riktigt spännande :) ska nog provas!

Svar: Vad roligt! :)
Alexsandra Haller

Robex Lundgren

mums

Sofia - Utbildad nagelteknolog i Stockholm

Det där såg inte dumt ut! :)

Amanda Niclasson

Åh så gott! :D

Fani

Åh men så gott! Älska hummus :D

Alexandra Park

Men åååh så gott!

myrtillus.blogg.se

åh vad gott, hummus är verkligen inte att förakta :D

JUNITJEJ

Vad det ser gott ut!

FrökenTV, bloggen om tv och film

gott

Mjolkfriabakverk

Såå gott! Fina bilder

Svar: Tack :)
Alexsandra Haller

Viktoria

Låter riktigt gott! Gillar recept som är enkla nu på sommaren och ska absolut prova detta!

Svar: Vad rolig! Skriv gärna vad du tyckte efter att du testat :)
Alexsandra Haller